sponsorlu bağlantılar

6 Aralık 2010 Pazartesi

9. sınıf edebiyat sayfa 20-100 arası cevapları

SAYFA 20
1.soru:örneğin karga ile tilki Teşhis(kişiselleştirme)insana ait özellikler karga ve tilkiye verilmiştir.(KONUŞMA) Soru 2 : Gazetelerde yazılanlar daha çok göndergesel işleve dayandığı için gerçektir.Gazetede yazılanlar objektiftir.Yaşanmış,gerçek ve gündelik olayları ele alır.Hikayeler ise güncel değildir.Kesin bir gerçeklikleri yoktur.Hikayede belli kişi ve kahramanlar vardır. 3.Soru:Yazılı dönemin gerçeklerinden faydalanmıştır.
SAYFA 21
1.Soru:Somut cümlelerin gerçekleşme ihtimali vardır fakat; “sarı bir aydınlık içindeydim” kelimesi soyut bir kavram olduğu için gerçekleşme ihtimali yoktur. 2.Soru:Olayların birebir yaşanması mümkün değildir.
SAYFA 22-23
1) D , Y 2)boşluk doldurma : İNSAN 3)C 4)A Öz Eleştiri Tablosu Edebiyatta Gerçeklik 1-Edebiyat kurmacadır.Bu kurmacanın malzemeleri gerçek ve gerçekçiliktir. 2-Edebi eseri yorumlamak için dönemin sosyal , kültürel felsefesini , olaylarını bilmek gerekir.
SAYFA 24 – 25
1)D , D 2)D , D 3)dramatik, görsel ve işitsel 4)bağlam 5)soyut 6)D 7)C 8)B 9)D 10) BULMACA : 1 – güzel sanatlar 2-fonetik 3-edebiyat 4-kurmaca 5-sanat 6-felsefe 7-sistem 8-tema 9-insan 10-estetik 11-metin 12-bağlam
SAYFA 29-30
1) D,Y 2)Anadoludaki 3)E 4)B
Sayfa 32
3. Etkinlik 1. soru a. ü,a b. açar/kaçar şah/şahı mert dayanır/namert kaçar hepsi 8′li hece ölçüsüyleyazılmıştır.4+4durak vardır. meydan gümbür/ gümbür şahlar şahı/divan açar divan gümbür/ gümbürlenir anlama yorumlama gurbet__nazım şekli gurbet nazım birimi dörtlük 7′li hece ölçüsüyle yazılmıştır.dili süslüdür
sayfa 33
2. Kılıç sesi çekaçak Ok sesi yıldırım Davul sesi güm Haykırış bağırma 4. Ney virür bir rah-ı pür-hundan haber (-) (.) (-) (-) (.) (-) (-) (-) (-) (.) (-) Ayrılıkların şikayet itmede (-) (.) (-) (-) (-) (.) (.) (-) (-) (.) (-) Aşk-ı Mecnun kıssasın takrir ider (-) (.) (-) (-) (-) (.) (-) (-) (-) (.) (-)
Sayfa 34
1)Y , D 2)İç kafiye 3)aliterasyon 4)C 5)Ölçü , kafiye , nazım birimi , tonlama
Sayfa 35
HazırLık 1) Ana renklerin dışındaki renkler birtakım benzetmelerle kullanılır.Fıstık yeşili,çimen yeşli… gibi 2)Bu durum dilin de belli bir karşılama gücü olduğunu, bu gücün dışına çıkıldığı zaman dile birtakım benzetmelerle farklı anlamlar yüklendiğini göstermektedir. 1. EtkinLik -Şarkı söylemek belirli bir beceri ve yine belirli birtakım kuralları gerektirir. Konuşmak ise günlük hayatta sıradan bir olay olarak, dilin kurallarına tam anlamıyla bağlı kaınmadan yapılan bir eylemdir. -Dans etmek belirli bir beceri ve teknik gerektirir.Yürümek ise insanoğlunun gerçekleştirdiği doğal bir eylemdir. -Fotoğraf çekmek var olanın dondurulmasıdır.Bunun için amatör anlamda bir bilgi ve beceri sahibi olmaya gerek yoktur. Resim yapmak ise bilgi, beceri ve teknik gerektiren bir uğraştır. Bu farklılıklar, düz yazıdaki dil ile şiirdeki dil arasında da söz konusudur.Yazıdaki dil, dil bilgisi kurallarına bağlı kalınarak, duygu,düşünce ve hayallerin dile getirildiği bir özellik gösterebilir. Fakat şiir dili, düz yazıdaki dilden farklı olarak, dilin farklı anlamlar yüklenerek birtakım edebi kurallar çerçevesinde kullanıldığı yüksek bir dildir. 2. EtkinLik Verilen paragrafta dil, anlatılmak istenilen doğrultusunda bir araya getirilmiş ve gerçek anlam değeri taşıyan sözcük ve sözcük gruplarından oluşturulmuştur. Dörtlükte ise dil, görünen anlamın dışında, ona yüklenen anlamları taşımak için gerçek anlamından sıyrılmış ve anlatılmak istenene göre yeni anlamlar yüklenmiş bir dildir.
Sayfa 36
İnceLeme 1)Bu ifadelerin somut gerçekliği yoktur.Şiirde bu tür ifadelerin kullanılması dilin sınırlı bir kullanımının olmasından,insan hayli ve düşüncesinin ise sınırsız olmasından kaynaklanmaktadır. Bu durum da şairi, soyut ifadelere yöneltmektedir. 2) -…Delî köşemde durdun -Merhametin ta kendisiydi gözlerin -… yepyeni bir sesin vardı -Dişlerin öpülen çocuk yüzleri -Güneşe açılan küçük aynalar vs. vs Şairin, şiirinde bu imgelere başvurması dilin sınırlı ve sayılı kalıplarından çıkıp onlara yeni bir anlam yükleyerek hayal ve düşüncelerini dile getirmek istemesindendir 3) Köşe şiirinde dilin kullanımı bakımından en dikkat çeken özellik imgelerin çokluğudur. 4)Bu ifadeler arasında soyut bir ifadenin dile getiriliş farkı vardır. “Merhametli insan” ifadesinde insanın bir niteliği, özelliği söylenmiştir ve merhamet kendi anlamını korumaktadır. “Merhamet-gözler” bağlantısında soyut bir ifade olan merhamet somutlaştırılmış, merhamet denen o şeyin gözler olduğu söylenmiştir. Bu söyleyiş merhameti kendi anlamı dışına çıkarmış, ona yeni bir anlam yüklemiştir. 3. EtkinLik -”Güneşe açılan küçük aynalar” ifadesi dişlerin parlaklık ve güzelliğini dile getirmekte ve tebessüm edildiğinde dişlerin güneşe açılan birer ayna olduğunu belirtmektedir. -”Bu ses saçlarımı ıslatan sessiz bir kardı” ifadesi duyulan sesi, yavaş yavaş lapa lapa yağan, yağdıkça da insanı ıslatan bir kara benzetöektedir.Ses yumuşaklık, tatlılık ve ahenk bakımından kar ile ilişkilendirilmiştir. -”Yaralı bir ceylan kalbi gibi içli bir ses” ifadesi duyulan sesin,ritmi yavaşlamış, bu nedenle çıkardığı sesi azalmış yaralı bir ceylan kalbi gibi olduğunu göstermektedir. Bu ifadeler dilin sınırları dışına çıkılarak, ona yeni anlamlar yüklenmesiyle oluşturulduğu için günlük dilde veya düz yazıda karşılaşılması mümkün değildir.
Sayfa 37
=benzeyen=ses kendisine benzetilen=yaralı ceylan kalbi benzetme yönü=içli benzetme edatı=gibi
Sayfa 38
5. soru=1kişileştirme 2hüsnütalil 3benzetme 4telmih 5eğreltileme 6tenasüp
Sayfa 39
1=D , Y 2=A 3=C 4=kişileştirme telmih
Sayfa 40
1.verilen fotoğraflardaki mimari eserlerin birbirinden farklı olmaısnı eserleri ortaya koyan milletin kültürel farklılıklarından kaynaklanmaktadır 2. nerde yasıyorsan işte mimari eserleri filan yaz işte sebebide yine aynı kulturel farklılıklardır. 3.bir hastanenin dahiliye,hariciye,cildiye,nöro loji, vb.bölümlere ayrılmasının sebebı her bırım alanının bırbırınden farklı olmasından kaynaklanmaktadır. 4.şiirde yapı olusturulurken en küçük birim olan dizeden yola çıkarak işlenen tema ve ahenk unsurlarına da dıkkat edilir.
sayfa 42
1.yukarıdakı bırımlerı bir tema etrafında ahenk unsurlarınında eklenmesıyle birleşmişlerdir.birimleri şiirin bütününe bağlayan unsurda budur. 2.gazel;aynı tema etrafında bırleşen beyıtlerden meydana gelmiştir.bu beyıtlerde şiirin temasının etrafında birleşerek nazım şeklını (gazeli) olusturmustur. semai;aynı tema etrafında birleşen dortluklerden meydana gelmışlerdır.dortluklerde şiirin teması etrafında birleşerek semaıyı olusturmustur. lavinia şiiri ise diğerleri gibi aynı tema etrafında bırlesen birimlerden meydana gelmiştir.birimlerin bir araya gelmesi şiiri olusturmustur. 3.her donemın ve edebi anlayısın kendıne özgu yapıların olmasından kaynaklanır.Gazel,divan,semai, aşık,lavinia,modern şiirdir. koşma:-halk edebiyatı nazım şeklidir. -11li hece ölçüsü kullanılmıştır. -redif,yarım uyak vardır. -sade anlaşılır bir dil vardır. -nazım birimi dörtlüktür. gazel:-divan edebiyatı -ölçüsü aruz ölçüsüdür. -nazım birimi beyittir. -mahlas vardır. -anlaşılması zordur -en az 5 beyit, en çok 15 beyitten oluşur. -ilk beyit matla
sayfa 44
şarkı=nazım birimi 4lük , divan edebiyatı nazım şeklidir, halk edebiyatındaki türküye benzer,ezgiyle söylenir,kafiye düzeni aaaaa,bbba.cca,şekilinde türkü=bentlerden olusan nazım şeklidir 8li 11li hece ölçüsü vardır.

Sayfa 45
6. soru ENDERUNLU VASIF=ŞARKI dörtlüklerden olşur.Divan edebiyatıdır. ANONİM=TÜRKÜ 8′li ve 11′li hece ölçüsüyle yazılmıştır.ezgiyle söylenir. FUZULİ=KASİDE beyit sayısı 33-99 arasında değişir.kendini övdüğünü görüyoruz. NECİP FAZIL KISAKÜREK=SONE BAKİ=GAZEL aruz ölçüsüyle yazılıştır.
Sayfa 46
1. KASİDE 2. AÇIKLARDA=ŞİİR DİĞERİDE GAZEL OLACAK.
Sayfa 47
1. İLE KITA 2. İLE BEYİT 3. İLE BENT 4. İLE DİZE EŞLEŞECEK. 2.SORU=LEKE ŞİİRİNDE BELLİ BİR ÖLÇÜ KULLANILMAMIŞTIR BELLİ BİR NAZIM BİRİMİ YOKTUR O YÜZDEN SERBEST ÖLÇÜDE YAZILMIŞTIR.
Sayfa 48
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME 1. D , Y 2.ANLAMINDA 3.D 4.) 1.METİN GAZELLE 2. METİN SONEYLE 3. METİN ŞARKIYLA 4. METİN TÜRKÜYLE.
sayfa 49
inceleme 1:duygu düşünce vs… 2:şiir dışında soyut bir kavram vardır 3:şiirde bayrak mavi göklerin beyaz ve kızıl süsüne gelinliğe şehidein son örtüsüne benzetiliyor 4:bayrağın benzetme ve savunma yönü anlama yorumlama 4:şiirin başlığı anne olucak ölçme değerlendirme: 1:Y,Y 2:Karşılıksız aşk 3:” E ” şıkkı 4:Ölümden sonra doğaya dönme isteği
Sayfa 50
SORU 1: farklı düşünceleresahip olma,farklı duygular hissetme,farklı ortamlarda bulunma,farklı bir hayat sürme,farklı genelliklere baglı kalma vs. SORU 2 : Çok iyi okumak . kafiye,ahenk,ölçü gibi ölçütler göz önünde bulundurulmalıdır. düşünce üretmek. SoRu 3 :NeciP fazıl kısaKürek şiirde yagmuru,konu edinmiş ve ondan bahsedilmiştir.Necip fazıl bu şiiri yazdıgında karadenizdeymiş
sayfa 51
Ölçme ve Değerlendirme: 1-Y,Y 2-Karşılıksız aşk 3-E 4-Ölümden sonra doğaya dönme isteği
sayfa 54
Ölçme ve Değerlendirme: 1-Y,D 2-1.boşluk : Gerçek 2.boşluk : Zengin 3-C 4-anlatıma zenginlik katmak için,farklı anlamlar oluşturmak için 5-üstte mecaz anlam alttakinde gerçek anlam kullanılmıştır.
Sayfa 52
HazırLık 1.Boş 2.Günlük Dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık gerçeğin ifade ediliş biçimidir.GerçekLik günlük dilde oLduğu gibi doğrudan doğruya ifade ediliş Biçimidr.Şiir dilinde ise gerçeklik olduğu gibi değildönüştürülerde farklılaştırılalar verilir.Temelde var olan gerçeklik böylece dönüştürülmüş,imgelenmiştir. İnceleme 1.Boş 2.Tema,Ahenk UnsurLarı ile gerçekleşmiştir. 3.Şiirdeki gerçeklik her zaman ve herkez için aynı değildir.Bu gerçeklik kişinin İlgisine,Sezgisine,Kültürüne,a nlayışına ve algısına göre değişiklik gösterir…
Sayfa 53
Anlama Yorumlama 1. soru Şiirler Arasındaki Farklar ve Sebepleri Tema aynı olmasına rağmen temayı oluşturan yapı, ahenk, unsurları ve kelimeler farklıdır.Şairlerin yaşadıkları kültür ve hayata bakış açıları farklı olduğu için şiirleri de farklıdır. 4. soru Genel olarak; Bütün anlamlar değişmiştir. Soyut anlamlar kazanmıştır.
sayfa 54
: ölçme ve değerlendirme: 1-Y,D 2-1.boşluk:yan 2.boşluk:zengin 3-C 4-anlatıma zenginlik katmak için,farklı anlamlar oluşturmak için 5-üstte mecaz anlam alttakinde gerçek anlam kullanılmıştır.
sayfa 56
ŞİİR GELENEĞİNİN ÖZELLİKLERİ: -belirli bir nazım birimi yok -serbest ölçü kullanılmıştır. -belirli bir uyak düzeni yok -konusu herşey olabilir. -yabancı kelimeler yoktur -imgeler olduğundan anlaşılması zor -dil bakımından zengindir
sayfa 57
Ölçme ve Değerlendirme: 1-D,Y 2-C 3-halk edebiyatı 4-mahlas kullanılmıştır.ikisinin de teması aşktır.11li hece ölçüsü kullanılmıştır.nazım birimi dörtlüktür.halk edebiyatı
sayfa 60
: 1)dört birimden luşmuştur 3)akşam yine akşam yine akşam göllerde bu dem bir kamış olsam
sayfa 59 ve 67arası
1.ETKİNLİK CEVABI: Sanat eserinin zenginliğini gösterir.Çünkü birtek nesne veya obje üzerinde çalışılmamıştır.ßu resimde birden fazla objeyi görebilmekteyiz. 2.ETKİNLİK CEVABI: 1.metinde şair kendi duygularını anlatmış ve daha çok mecaz anlama yer vermiş.2.metinde ise yazan kişinin düşünceleri değil de daha çok bilgi vermek niteliğinde ve gerçek anlama yer verilmiştir.ßu iki metinde ”ßir Günün Sonunda Arzu” da daha çok anlamlı olduğunu görüyoruz.ßunun nedeni de şairin mecaz anlama çok yer vermesi ve okuyucular tartafından farklı yorumlanmasıdır. 3.ETKİNLİK CEVABI: Yorum farklılığının sebebi okuyucunun bilgisiyle,kültürüyle,duyguve düşünceleriyle aynı zamanda ruh hali ile ilişkilidir 1.Sorunun Cevabı: ßir günün sonunda arzu şiiri 4 birimden oluşmuştur.. 1.ßirim:Şair durumunu güller ile ilişkilendirerek anlatmıştır. 2.ßirim:Şair akşam vaktinin kendisinde uyandırdıklarını yazmış. 3.ßirim:Akşamın dünyaya etkisini anlatmıştır. 4.ßirim:Akşam saatlerinden dileğini anlatmıştır. Teması: Akşamdır. 2.Sorunun Cevabı: Renk yönü ile ilişki kurulmuştur.Kırmızı rengi ile ilişki kurulmuştur. 3.Sorunun Cevabı: ßütün dizeler farklı anlamlara çekilebilir.ßunun nedeni ise kişinin yani okuyucunun ruh haline,bilgisine,duygusuna bağlıdır. 4.Sorunun Cevabı: Evet yorumlanabilir.Şiirde bulunduğubu yeni ve farklı anlamı şiirin bütünlüğüyle ilişkilendirerek sebepleriyle birlikte açıklamak gerekir. ANLAMA YORUMLAMA 1.Sorunun Cevabı: Şiirin çok anlamlığından kaynaklanır.Okuyucunun ruh hali,bilgisi,kültürüyle ilişkiilidir. 2.Sorunun Cevabı: -Şiirin çok ya da tek anlamlı olması, -Şiirin hangi geleneğe bağlı olması ve geleneğin özellikleri, -Şiirin yazıldığı zamanın koşulları 3.Sorunun Cevabı: Zamanın çok çabuk geçtiğini ve insanda büyük değişikler yarattığıdır. ÖLÇME DEĞERLENDİRME 1)D,Y 2)TEMA 3)E ŞIKKI 4)C ŞIKKI Ölçme Değerlendirme 1) D-Y 2)Kör olmasına yazılacak boş yere. 3)Çapraz eşlendireceksin.


0 yorum:

Yorum Gönder